Akhbar Alsabah اخبار الصباح

مدير حملة عمر سليمان يعتذر لـ"مرسى": أسفين ظلمناك

إحنا آسفين يا مرسي تقدم مدير حملة اللواء الراحل عمر سليمان -رئيس جهاز الاستخبارات العامة المصرية- السابق، بإعتذار إلى الرئيس محمد مرسى وجماعة الإخوان المسلمين، مكتفيًا بالقول "أسف ظلمناكم"، وهذا فى الوقت الذى تشهد فيه البلاد أزمات طاحنة بسبب نظام العسكر، الذى صب غضبه على مدير الحملة عبر اللجان الإلكترونية.

الإعتذار الذى تقدم به مدير حملة "سليمان" السابق، سامح أبو عرايس، لن يغير من الأوضاع شيئًا، لكنه يغير من فكرة النظر إلى الثورة نفسها أشياء كثيرة، فسواء اتفق او اختلف البعض على حكم الرئيس مرسى، إلا أنه من المؤكد ولا جدال فيه أنه الرئيس الشرعى للبلاد الذى اختاره المصريون بمحض إرادتهم، وكانت هناك آليات اتفاق ديمقراطية فى حالة الاختلاف لإزاحتة إن اتفق شركاء الوطن بما فيهم جماعة الإخوان، لكن انقلاب العسكر على شرعية الصندوق جعل الأمر جحيمًا على كل من دعموه سابقًا.

وقال "أبو عرايس": بمناسبة العام الجديد 2017، استهلها بقوله "كلمتين عايز أقولهم في بداية السنة الجديدة علشان أريح ضميري".

وتابع "أبو عرايس" قائلاً: "بعد اقرار الحكومة للتنازل عن تيران وصنافير واحالتها للبرلمان للتصديق عليها كده يبقى كل اللي اتهمنا به مرسي وكنا خايفين انه يعمله بيعمله حاليا السيسي .. كنا خايفين إن مرسي يتنازل عن جزء من سيناء والنهاردة السيسي بيتنازل عن تيران وصنافير .. كنا خايفين إن مرسي يغرق مصر بالديون وينفذ أجندة صندوق النقد الدولي بخفض العملة والغاء الدعم والنهاردة السيسي نفذ كل ده وأغرق مصر بالقروض الخارجية ووصل الدولار لعشرين جنيه وبيلغي الدعم وعايز يبيع المستشفيات الحكومية كمان وكل أجندة صندوق النقد الدولي بينفذها بالحرف".

وأشار بقوله: "كنا بنقول إن مرسي والاخوان هيقمعوا أي شخص يعارضهم ويعملوا فاشية بإسم الدين ويبقى اللي بيعارضهم ضد الدين والنهاردة السيسي ومؤيدينه حولوا البلد الى فاشية بإسم الوطنية واللي يعارض السيسي يبقى ضد الجيش ويبقى خائن ويتشتم من الإعلام واللجان الإليكترونية وممكن يختفي قسريا أو يعتقل أو يتصفى في الشارع".

واستطرد قائلاً: "الحقيقة أن النظام الحالي بيعمل أبشع بكثير من اللي كنا خايفين إن الاخوان يعملوه .. علمًا بأن أغلب اللي هاجمنا "مرسي" علشانه كانت مخاوف وتوقعات يعني ماشفناش "مرسي" بيتنازل عن أرض فعليا مثلًا وماشفناش ذبح للمعارضين في الشوارع زي اللي حصل في رابعة والنهضة وغيرها وماشفناش اختفاء قسري".

وأختتم "أبو عرايس"تصريحاته قائلاً: "علشان كده حاسس فعلا إننا ظلمنا مرسي والإخوان .. إحنا آسفين يا مرسي"!!.
سياسة | المصدر: جريدة الشعب | تاريخ النشر : الاثنين 02 يناير 2017
أحدث الأخبار (سياسة)
يمكنكم متابعة احدث اخبارنا عن طريق شبكات التواصل الاجتماعى المختلفة
facebooktwitterRss
2021®أخبار الصباح AkhbarAlsabah.com