Akhbar Alsabah اخبار الصباح

الشيخة أماني الخياط : لا تؤذوا مشاعر السيسي "الولي"

أماني الخياط "اياكم تشتكوا من الأسعار لأنها اختبار من ربنا وبلاش تجرحوا مشاعر السيسي"، هكذا صرحت المذيعة المصرية، أماني الخياط، العائدة بعد غيبة طويلة، بسبب فضائح إعلامية، أشهرها الإساءة للشعب المغربي، طردت على إثرها من قناة ONTV.

المذيعة التي هاجمت سنة حكم الرئيس محمد مرسي بدعوى أن جماعة الإخوان المسلمين "تتاجر بالدين"، انتشر لها على مواقع التواصل مقطع فيديو، تبرر فيه ارتفاع الأسعار والأزمات المتلاحقة التي يمر بها المصريون بالقول: "ده اختبار من ربنا علشان نثبت إننا مؤمنين وما حدش ينفع يعترض".

وعلى شاشة ontv live قالت: "اللي بيحصل ده اختبار من ربنا علشان نرجع للإيمان بتاعنا ولا إحنا مؤمنين شكليا".

وهاجمت البسطاء والمتعاطفين معهم: "وماحدش يقولي البسطاء، لأنهم لازم يفوقوا ويستحملوا، والطبقة المتوسطة اللي عاوزة تشتري حاجة واثنين لازم يبطلوا".

وعن فيديو بكاء السيسي، قالت: "لأنه حاسس لإنكم مافهمتوش إن اللي بيحصل اختبار من عند الله"، مهاجمةً كل من يطمح لتناول ثلاث وجبات. كما دعت لعدم الشكوى من الأسعار، فهي من وجهة نظرها "أداة الله" حسب قولها، حتى لا يجرح أحد إحساس السيسي ويشعر بالألم.

وأضافت "مافيش حل لإن اللي بيحصل ده من عند ربنا ولازم ماناكلش كامل طاقتنا حتى لا نفتح مدخل للشيطان، ولازم نعمل زي المسلمين الأوائل اللي جاعوا"، متهمة الأسر المصرية التي اعتادت الشبع بالإفساد.

ثم وصفت الدكتورة فايزة التي حاولت تقبيل يد السيسي: "هو ده الإمارة من السماء علشان تهدى عواطفه لإنكم مش فاهمين إن اللي بيحصل لكم ده من الله".

رواد التواصل استقبلوا حديث "الشيخة" أماني الخياط بما يليق به حسب رأيهم من السخرية.

نقل عنها محمد عبد الواحد: "أماني الخياط تنفعل لبكاء السيسي وتقول لازم المواطنين الفقراء يتسجنوا..لأنهم سبب البلاوي".

وسخرت مصرية: "احنا فى اختبار من ربنا مالهاش دخل بالقياده السياسية... فهل أنتم مؤمنون بحق، الشيخة أماني الخياط". وأضافت: "ممكن تتفرجوا على أماني الخياط ضرورى علشان بس تعرفوا ان الموضوع بقى كبير وعميق".

وتعجبت فاطمة الأسيوطي: "من إسفاف أماني الخياط، تنسب فشل الحكومة والغلاء إلى أنه أداة من الله لتعليم الشعب كيف يتطور!". وغردت المحروسة: "أماني الخياط: المصريين اللي عايزين ياكلوا ٣ طقات بيئذوا نفسية السيسي ومعارضين عقاب ربنا ليهم بالغلاء".
وكتب عادل الليثي: "أماني الخياط: الجوع اختبار إلهي وهي بتقبض 2 مليون، كم من الخطايا ترتكب باسمك يا الله".
سياسة | المصدر: العربي الجديد | تاريخ النشر : الاثنين 26 ديسمبر 2016
أحدث الأخبار (سياسة)
يمكنكم متابعة احدث اخبارنا عن طريق شبكات التواصل الاجتماعى المختلفة
facebooktwitterRss
2022®أخبار الصباح AkhbarAlsabah.com