اخبار مصر
Akhbar Alsabah اخبار الصباح
فيديوهات مصرية

مواقع التواصل تنفجر غضب وسخرية من خطاب "السيسي"

خطاب السيسي أشعل حديث قائد الانقلاب العسكري عبد الفتاح السيسي، والذي يشتهر في وسط نشطاء مواقع التواصل بـ"بلحة" الخميس خلال كلمته في الاحتفاء بالمولد النبوي، مواقع التواصل الاجتماعي التي لم تكف عن تناول مقتطفات من حديثه والتعليق عليه بسخرية.

وافتتح نائب رئيس حزب الوسط الدكتور محمد محسوب أولى التعليقات بقوله "لم يقر قاتل ومتآمر وخائن يوما بجرمه، حتى يحرقه دمُ ضحاياه وتسقطه ثورة تآمر عليها ويحاكمه شعب فرط في مياهه وأرضه، أيحسب أن لن يقدر عليه أحد؟".

كما سخرت الصحفية هبة عمار قائلة: "اللي حيقدر على ربنا يبقى يقدر علينا ماشي.. يعني مين فيكو اللي جامد؟ إنت اللي جامد ولا هم ولا ايييه.. بتركب الجمل دي إزاي ياهندزة".

اما الصحفية خديجة الشريف فعلقت "السيسي بيقول "اللي حيقدر على ربنا يبقى يقدر علينا" السيسي يساوي نفسه برب العالمين ! إنا لله وإنا إليه راجعون، هل يكمل المصريون يومهم بشكل عادي وهذا الخنزير يتطاول على الذات الإلهية!! أي خير تنتظرون!!".

الفنان الساخر يوسف حسين قال بدوره : "السيسي لشيخ الأزهر: "بحبك يا إمام واللي فاكر غير كده مصيبة"، حد يفهم السيسي إن ده احتفال المولد النبوي.. مش الفلانتين".

وعلق أحمد المصري: "السيسي في خطاب مولد النبي "عليه الصلاة والسلام" لم يذكر اسم النبي ولا مرة".

وأضاف عمرو عبد الهادي: "السيسي يساوي نفسه برب العالمين، انتقل من مرحلة النبوة والرسل إلى مرحلة رب العباد".

وغردت ريحانة محمود: "اللي يقدر علي ربنا يقدر علينا { فحشر فنادى، فقال أنا ربكم الأعلى}".

وقال الكاتب سامي كمال الدين: "السيسي: اللي يقدر على ربنا يقدر علينا!" اذهبا إلى فرعون إنه طغى فقولا له قولا لينا لعله يتذكر أو يخشى".

وعلقت فريدة محمد: "يجب أن يحاكم بتهمة ازدراء الأديان لأنه سوى بين الله وبين العبد".

وأضاف الكاتب جمال الجمل: "ما يقدر على القدرة إلا ربنا يا عبده، نسأل الله الشفاء والهداية البارانويا زادت خالص، واللي جاي ما يطمنش".

وأردفت حورية رحيم: "السيسي: لم نقتل أحدا ولم نغدر بأحد ولم نعتقل أحدا واللي يقدر علي ربنا يقدر علينا، وهيطلع مجنون ومرفوع عنه القلم في الآخر".

وغردت ريم ماجد: "السيسي يعلو بالأنا إلى درجة تقمص الألوهية، إن شاء الله نهايته هتكون كنهاية فرعون مصر وسيخسف به الله الأرض".

وسخرت مي محمود: "السيسي: الإسلام خطر على العالم ولا بد من تجديد الخطاب الديني والاستعانة بعلماء النفس والاجتماع والتدبير المنزلي والشيف شربيني".

وعلقت غادة المصري: "معنى أني أحط نفسي في مقارنة بيني وبين ربنا (عز وجل) ده اسمه السفه بعينه ارحمنا يا رب من العته وأصحابه".

وكان قائد الانقلاب العسكري عبد الفتاح السيسي قد قال في خطابه اليوم: "كانوا الشهر اللي فات بيقولوا خلاص راحت مصر بس أنا عايز أقولهم إن الله معنا احنا عمرنا ما تآمرنا على حد ولا هنتآمر ولا قتلنا ولا هنقتل ولا خنا ولا هنخون وهنفضل نبني وهنعمر ونصنع وإذا كان ده يرضي ربنا فاللي هيقدر على ربنا يقدر علينا".

وأضاف: "اللي بيشوفه العالم كله دلوقتي خلي الناس تتحسب وتنتقد الخطاب ده التكفيري الإرهابي ده، وفي شباب ابتدأت تكفر بفكرة الأديان، احنا مش بندافع عن الإسلام، احنا بندافع عن اللي بيحاولوا يخلوا الناس تنكر الأديان كل الأديان".

وأردف في موضع آخر: "أرجو متفهموش جديتي في الكلام غير إنها غضبة في الله إنه يقدم ربنا في الأرض بالطريقة اللي احنا بنقدمه بيها لا يليق والله لهذا المقام أن يقدم كده للناس ويفزع الناس ويروع الناس ويقتل الناس في كل حتة على إن ده نصر للعظيم".
سياسة | المصدر: نافذة مصر | تاريخ النشر : الجمعة 09 ديسمبر 2016
أحدث الأخبار (سياسة)
موقع أخبار الصباح على الفيسبوك
Akhbar Alsabah
أخبار الصباح على التويتر
خدمة آخر الأخبار
إرسل لنا بريدك الإليكتروني
للحصول على آخر أخبار مصر
يمكنكم متابعة احدث اخبارنا عن طريق شبكات التواصل الاجتماعى المختلفة
facebooktwitterRss
2020®أخبار الصباح AkhbarAlsabah.com