اخبار مصر
Akhbar Alsabah اخبار الصباح
فيديوهات مصرية

السويس تتصدر لمطالبتها برحيل السيسي

رحيل السيسي تفاعل مغردون على موقع تويتر في مصر، مع تظاهرات السويس المطالبة برحيل عبد الفتاح السيسي. وقد انتشرت مقاطع فيديو لهذه الاحتجاجات، وظهر فيها مواطنون يهتفون "مش هنام ولا هرتاح.. يسقط يسقط عبد الفتاح"، و"مش عاوزينك"، و "الشعب يريد إسقاط النظام". وأدت هذه اللقطات المصورة إلى تصدّر وسم #السويس قائمة الأكثر تداولاً.

ومع التفاعل الكبير، انتشرت على مواقع التواصل أخبار عن حملة اعتقالات في منطقة عرب المعمل في نفس المحافظة.

المذيع المقرب من الأجهزة الأمنية عمرو أديب على فضائية mbc مصر، حاول التقليل من تأثير التظاهرات في برنامجه "الحكاية" بالقول: "دول شوية أطفال وواحد بيهتف"، معترفاً بأن صوت الثورة على مواقع التواصل أعلى منه على أرض الواقع. وأضاف: "أنا عارف هيعملوا ايه بكرة زي السنة اللي فاتت هيستغلوا الماتش وينزلوا وسط الناس"، مؤكداً أنه ليس لديه مانع في وجود مظاهرات مثل فرنسا ومظاهرات القمصان الصفراء.

وعلى تويتر، كتب حساب "جيم أوفر": "‏أنتم دائماً الشرارة الأولى.. أنتم الأمل يا أهل ‎#السويس". وهاجمت أميرة الأذرع: "‏تنتقد النظام وانت بره يقولوا جبان.. تنتقد النظام وانت جوه البلد يقولوا إخواني". وعلقت نورهان خالد: "‏اتربينا في ‎#السويس على المنظر ده عشان كده مبنخافش غير من اللي خلقنا.. يارب أنصرنا على عدوك".

وتساءل "بيبسي مان": "‏هو ليه دايماً السويس في المقدمة.. فين باقي المحافظات ليه دائماً ‎#السويس بتدفع التمن من شهداء وجرحى واعتقالات.. وربنا لو 10 محافظات قاموا على قلب راجل واحد هيسقط السيسي. ‎#باذن_الله_نازلين". وحياهم "أويس": "‏تحية لأهل السويس الأبطال وربنا يجعلكم كما تعودنا الشرارة الأولى للحرية. #السويس".

وذكر "المعلم داغر" الداخلية: "‏بعد ما حدث من بلطجية الشرطة تجاه رجال ‎#السويس فكروهم ونكدوا عليهم لما الشعب جراهم زي الفراخ. #الداخلية_بلطجية #السويس".

وأشارت "زهرة": "‏الطغاة من الأمن نزلوا منطقة عرب المعمل ب ‎#السويس واعتقلوا عدد من أهالي المنطقة بعد وقفة انهارده ..الرعب ماليهم ومجننهم وخايفين من أي تجمعات.. حتى انهم قفلوا القهاوي تاااني. عمومًا ‎#بينا_وبينكم_يوم٢٠ وهيكون فيها أحلى ‎#هتافات_ثورية".

وقارن "جيفارا المصري": "‏عمرو أديب بيقولك مفيش حد نزل في السويس غير شوية عيال هما اللي ظهروا في الفيديو .. وشوية ونسمع أخبار عن حملة اعتقالات تشنها قوات الأمن في عرب المعمل بمدينة بالسويس".

وقالت أميرة: "‏قوات أمن السيسي تقتحم منطقة عرب المعمل بمدينة ‎#السويس وتقوم بحملة اعتقالات كبيرة بين الأهالي على خلفية التظاهرات التى نظمت عقب صلاة الجمعة. الناس اللي خرجت ذنبها في رقبة كل واحد فينا لو فضلنا نايمين". وغرد صبري مصطفى: "‏‎ده حصل في منطقة عرب المعمل في السويس والناس اللي صورت الفيديو وبعتوه أذت الناس اللي فيه والحكومة جت خدتهم ربنا معاهم.".

وكتب محمود: "‏بشوف قوات الأمن تشن حملة اعتقالات في منطقة عرب المعمل في السويس .. الظاهر قرب قطف البلح يا سيسي".

أما رشا عزت فرأت: "‏‎#بينا_وبينكم_يوم20.. بما ان عمرو أديب شخصيا عرض في قناته مظاهرة ‎#السويس انهارده ف ده بيؤكد مما لا يدعو مجال للشك ان ده فيلم اتعمل من الأمن عشان يقعدوا يتريقوا على الأعداد ان بصوا آدي مؤيدين 20 سبتمبر ميجوش 10 انفار وهاتك ياتريقة بقى". وردت عليها سالي محمود: "‏‎لا دا عشان ينزل الشرطة تلم الناس دي في السويس عشان اللي هيفكر ينزل بكرة يخاف.. أنا كنت متاكدة انه حوار منهم".
سياسة | المصدر: العربي الجديد | تاريخ النشر : السبت 19 سبتمبر 2020
أحدث الأخبار (سياسة)
موقع أخبار الصباح على الفيسبوك
Akhbar Alsabah
أخبار الصباح على التويتر
خدمة آخر الأخبار
إرسل لنا بريدك الإليكتروني
للحصول على آخر أخبار مصر
يمكنكم متابعة احدث اخبارنا عن طريق شبكات التواصل الاجتماعى المختلفة
facebooktwitterRss
2020®أخبار الصباح AkhbarAlsabah.com