اخبار مصر
Akhbar Alsabah اخبار الصباح
فيديوهات مصرية

مصريون: #السيسي_نحس_البطولة

السيسي نحس البطولة دشن مغردون مصريون وسم "#السيسي_نحس_البطولة" لمهاجمة عبد الفتاح السيسي، مجدداً، بعد خروج المنتخب من بطولة كأس الأمم الأفريقية، المقامة حالياً في مصر. ولليوم الثاني على التوالي، يحمل رواد مواقع التواصل الاجتماعي النظام والسيسي مسؤولية الهزيمة.
كما قارن مغردون بين رئيس مدغشقر الشاب أندريه راجولينا، الذي انتشرت صوره وهو يشجع منتخب بلاده، الذي فاز في آخر مبارياته أمام الكونغو دون قفص زجاجي، وبين السيسي ورجاله كبار السن الموجودين على رأس النظام العسكري في مصر.
وسخر صفي: "‏السيسي للاعبي المنتخب: أحسنتم.. اللاعيبـة للسيســي: مش عارف تأجل زيارتك لبعد البطولة. #السيسي_نحس_البطولة". وطالب صاحب حساب "يا مظلوم ارتاح": "‏‎#السيسي_نحس_البطولة.. بدل الفلوس اللي صرفتوها على البطولة كنتوا بنيتوا مستشفى ولا مدرسة ولا مشروع للشباب اللي مش لقيا شغل".
وكتب محمد علي: "‏لعنة فشل السيسي تطارد المصريين في كل مكان حتى في الرياضة. #السيسي_نحس_البطولة". وقال شادي: "‏‎#السيسى_نحس_البطولة.. يا ألف خسارة على المصاريف والإعلانات وأعلام العار اللي فضح الدنيا.. يا ترى شكلهم إيه دلوقتي ....أكيد أحمد جاموسة بيقول إن الإخوان همه سبب الخسارة".
وذكر محمود اللول: "‏‎#السيسي_نحس_البطولة.. وزير الدفاع كان رايح يزور المنتخب وكان هو اللي بيحط الخطة.. يظهر مش السيسي بس اللي نحس البطولة".
وقال حمزة ميدو: "‏والله مبسوط بخروجنا علشان ننهي إن الكورة اللي إنت وعصابتك حاولتوا تلهوا الناس فيها وينسوا قتل واستشهاد الرئيس مرسي وزيادة الأسعار ينسوها.. اه ربنا رد كيدك في نحره يا ظالم والناس قلبت ونقمت ودعت عليك يا غراب. #السيسي_نحس_البطولة".
في حين قارن أحمد: "‏شفتوا ضحكة رئيس مدغشقر.. تقولش ضحكة السيسي اللي تقطع الخميرة من البيت". ولاحظ صاحب حساب "الشاب الحريف": "‏رئيس ‎#مدغشقر أصغر من ابن السيسي.. الله عليك يا فخر ‎#مدغشقر".
وغرد مجدي كامل: "‏‎#مدغشقر فازت عشان رئيسها شاب.. و ‎#مصر خسرت عشان رئيسها جاي بانقلاب". ومع صورتين لشاب وعجوز قال بيبرس: "‏اللي على اليمين رئيس دولة مدغشقر.. والي على الشمال ده عضو لجنة الشباب بمجلس نواب مصر.. وزعلنين إن إحنا طلعنا".
سياسة | المصدر: العربي الجديد - أحمد عزب | تاريخ النشر : الاثنين 08 يوليو 2019
أحدث الأخبار (سياسة)
موقع أخبار الصباح على الفيسبوك
Akhbar Alsabah
أخبار الصباح على التويتر
خدمة آخر الأخبار
إرسل لنا بريدك الإليكتروني
للحصول على آخر أخبار مصر
يمكنكم متابعة احدث اخبارنا عن طريق شبكات التواصل الاجتماعى المختلفة
facebooktwitterRss
2019®أخبار الصباح AkhbarAlsabah.com