اخبار مصر
Akhbar Alsabah اخبار الصباح
فيديوهات مصرية

الذكرى 8 لثورة مصر

ثورة مصر قبل أيام من الذكرى الثامنة لثورة يناير في مصر، دشن رواد مواقع التواصل الاجتماعي وسمي "#٨سنين_والثورة_مكملة" و"#مفيش_حل_غير_الميدان"، لاستعادة أجوائها والتدوين عن أحداث عام 2011، وذكريات "ميدان التحرير"، مع أمنيات تكرار سيناريو الأيام الـ18 الأهم في أذهان الثوّار.
وتحوّل الوسمان إلى تظاهرة إلكترونية ضد الحكم العسكري، مع شرح دواعي الثورة على نظام ما بعد الانقلاب، برئاسة عبد الفتاح السيسي.

وكتب صاحب حساب "بوخارست": "‏تعديل الدستور والاستفتاء عليه... ما اجتمع عسكر وصندوق إلا وكان الشيطان ثالثهما".

وعن أسباب الثورة قالت إحدى المغردات: "‏‎#مفيش_حل_غير_الميدان #٨سنين_والثورة_مكملة... ضيع صورتنا أمام العالم... علاقات خارجية... صفر... مع الشعب... صفر... تعليم... صفر... أدوية... صفر... مرور... صفر... متابعة... صفر... حرية... صفر... شغلة للشباب... صفر... أخلاق... صفر... بس شاطر يبيع البلد...ويقتل الولد...".

وكتب حساب يحمل اسم رمز الثورة "خالد سعيد": "‏‎#مفيش_حل_غير_الميدان؟ من غير قائد تبقا مفيش فايدة؟ نفس اللعبة هتتلعب تاني بيخربوا البلد... المرة دي في ناس ضدنا لازم يتعمل حسابها".

وغرد محمد مالك: "‏احنا بعد ثورة يناير عرفنا يعني ايه حرية ويعني ايه ديموقراطية ويعني ايه انقلاب عسكري ويعني ايه فشل اقتصادي. #مصر_بعد_25يناير #مفيش_حل_غير_الميدان #٨سنين_والثورة_مكملة".

وذكرت أم لياد: "‏مسن جديد يموت من البرد في المنيا! المصريون يموتون من البرد... كما لو كانوا في مخيمات لجوء والسيسي مشغول ببناء المساجد والكنائس والأنهار في عاصمته الإدارية... وإهدار المليارات من أموال الشعب فيها! اللهم انتقم منه شر انتقام. #٨سنين_والثورة_مكملة #مفيش_حل_غير_الميدان".

ومع صورة كيس من البلح سخرت "ياسمين نور": "‏حصيله 8 سنين ثورة... #٨سنين_والثورة_مكملة #المجد_للشهدا"، ليرد عليها أبو مؤمن: "‏‎حصيله 8 سنين ثورة... بلحة".

وأكد حسام حسني: "‏‎#٨سنين_والثورة_مكملة... نعم للوحدة ونبذ الخلاف"، وهتف عادل الحويطي: "‏‎#ارحل_ياسيسي #٨سنين_والثورة_مكملة".

وغرد علي: "‏ده لو الثورة ماكملتش أحفادنا مش حيترحموا علينا بسبب الذل اللي سبناهم فيه. ‎#٨سنين_والثورة_مكملة".
سياسة | المصدر: العربي الجديد - أحمد عزب | تاريخ النشر : الأربعاء 16 يناير 2019
أحدث الأخبار (سياسة)
موقع أخبار الصباح على الفيسبوك
Akhbar Alsabah
أخبار الصباح على التويتر
خدمة آخر الأخبار
إرسل لنا بريدك الإليكتروني
للحصول على آخر أخبار مصر
يمكنكم متابعة احدث اخبارنا عن طريق شبكات التواصل الاجتماعى المختلفة
facebooktwitterRss
2020®أخبار الصباح AkhbarAlsabah.com