Akhbar Alsabah اخبار الصباح

ناشطون يدشنون #السيسي_لعنة_على_مصر

السيسي لعنة على مصر دشن رواد موقع "تويتر" وسم "#السيسي_لعنة_على_مصر" محمّلين عبد الفتاح السيسي مسؤولية "أسبوع الكوارث" في البلاد والذي شهد حرائق وحوادث مترو وقطارات، وجثث أطفال والانفجار قرب المطار، والإخفاقات في أكثر من مجال.
وغرد بودي عنبر: "‏‎#السيسي_لعنة_على_مصر.. ارحل كفاية خرااااب.. كفاية بيع في الأرض .. كفاااية قتل وظلم".

وعن الأسعار علقت صاحبة حساب "كتكوتة": "‏‎#السيسي_لعنة_على_مصر.. ارتفاع أسعار الغاز.. ارتفاع أسعار البنزين والسولار .. ارتفاع أسعار السلع الغذائية.. إلى متى تواصل هذا الارتفاع؟".

في حين رأت "ترنيمة أمل": "‏‎#السيسي_لعنة_على_مصر.. السيسي مش فاشل.. السيسي قاصد انه يخربها ويجوع الناس.. عمل العاصمة الجديدة علشان يفصل بين عصابته وبين الشعب هما يعيشوا مترفهين واحنا نفضل نعافر علشان لقمة العيش".

وغردت رقية حمزة: "‏‎#السيسي_لعنة_على_مصر .. انهيار اقتصادي - غلاء أسعار - قمع - مفيش حياة سياسية - مفيش سياحة - بيع الأرض - تعويم الجنيه - زيادة الدين العام خمس أضعاف.. مشاريع فاشلة.. بلد بتنهار.. أعتقد كده مش ناقص حاجة غير إن السيسي بنفسه يدخل يكتب معانا انه يرحل".

وتساءل عموري: "‏‎#السيسي_لعنة_على_مصر.. عملت ايه يا سيسي مع مدير البنك اللى سرق 180 مليون وخلع؟".

وقارن صاحب حساب "مصر حرة": "‏‎#السيسي_لعنة_على_مصر.. شتان الفرق بين هذا وذاك.. بين من قال دماؤنا فداء لنقطة مياه من حصة مصر وبين من باع النيل".
وكتبت أسماء عن المشاريع المزعومة: "‏‎#السيسي_لعنة_على_مصر.. وباع الوهم للشعب .. كل مشاريعه فناكيش".

ونظمت آسيا بعض الكلمات: "‏‎#السيسي_لعنة_على_مصر.. ملعون اللي قتل.. ملعون اللي خان.. ملعون اللي عرى البنت في الميدان.. ملعون اللي باع الوطن لسليمان".
سياسة | المصدر: العربي الجديد | تاريخ النشر : الأحد 15 يوليو 2018
أحدث الأخبار (سياسة)
يمكنكم متابعة احدث اخبارنا عن طريق شبكات التواصل الاجتماعى المختلفة
facebooktwitterRss
2021®أخبار الصباح AkhbarAlsabah.com