Akhbar Alsabah اخبار الصباح

#مش_عايزين_السيسي في الترند العالمي

الترند العالمي لم تتأخر مواقع التواصل كثيرًا، في الرد على هرتلات عبد الفتاح السيسي، بعد أن أقسم بالله ثلاثاً، أنه سيرحل فوراً، قائلاً "لو المصريين مش عاوزيني، ما هاقعد ثانية في المكان ده". ودعا المصريين للنزول والمشاركة في الانتخابات الرئاسية القادمة بكثافة، وذلك من خلال كلمته بمؤتمر الشباب بمدينة الإسماعيلية.

دعوة السيسي تكمل دعوات كثيرة، جاءت من أذرعه الإعلامية في الفترة الأخيرة، وفي مقدمتها عمرو أديب، لدخول مرشحين للرئاسة، وحثّ المصريين على المشاركة، لإضفاء الشرعية عليها.

وجاء رد مواقع التواصل سريعاً من خلال وسم #مش_عايزين_السيسي، الذي اعتلى قمة قائمة الأكثر تداولاً في مصر، واحتل مركزاً متقدماً في القائمة "الترند" العالمي، في شكل صرخة في محيط منصات التواصل، لم يستطع المصريون قولها في الميادين.

وفشلت محاولات كتائبه الإلكترونية في امتصاص الهجمة، من خلال تدشين عدة وسوم مضادة، مثل "#هننتخبك_ياريس" الذي لم يصمد. وحاولت "اليوم السابع" التطبيل للسيسي، ونشرت تصريحاته أملاً في أن تؤتي تأثيراً معاكساً مع القراء، لكنها أوقعت السيسي أيضاً في فخ سخرية وسخط المتابعين.

وغردت الناشطة رانيا منصور: "‏لو قد حلفانه يفتح الميادين وهو يلاقي أفواج مش بالهاشتاجات، هو دلوقت اللجان تطلع تتسهوك وتحب فيه في هاشتاج مضاد لده #مش_عايزين_السيسي". وكتبت إيمان: "#مش_عايزين_السيسي لأنه شحت من كل بلاد العالم ونصب عليهم بدعوى محاربة الإرهاب".

أما أماني فقالت: "‏#مش_عايزين_السيسي، الهاشتاج ده فكرني بأيام لما باعوا السيسي على الأمازون ... بتحط نفسك في مواقف بايخة". وعلى قسم السيسي، أقسمت بيرام: "‏يمين عظيم ما حد بيطيقك .. #مش_عايزين_السيسي".

وقالت حوا رحيم: "‏#مش_عايزين_السيسي، نقولها لك بالعبري يمكن تفهم؟ بينا وبينك دم". وتخيلت إسراء حواراً بين مواطنين مصريين: "‏#مش_عايزين_السيسي، عاوز السيسي؟ لا والمصحف ما عاوزه". ووجهت للسيسي آية الكلام: "‏كفاية بقي، وإحنا بنقولك ارحل، وعلى فكرة احنا مصرين #مش_عايزين_السيسي".

بدوره نشر حساب "تغريدات مصرية" صورة لخبر موقع "اليوم السابع" الذي نشر تصريح السيسي وتعليق القراء عليه، وقال: "ده الخبر على صفحة اليوم السابع على "فيسبوك"، ودي تعليقات المصريين عليه اللي واخدة أكتر لايك. بس كده! يا رب تكون الرسالة وصلت! #مش_عايزين_السيسي".

كذلك سخر ميزو: "#مش_عايزين_السيسي، السيسى فى الخطاب: لن نفرط فى حبة رمل واحدة. ده على أساس إن تيران وصنافير كلها سيراميك؟".

وسخرت نورهان: "#مش_عايزين_السيسي، ماله السيسي ياخويا منك ليه ها! الراجل كتر خيره سايب البلد بتولع، وعمال يجيب غواصات وعوامات عشان المصايف والحر السنة دي".

من جانبها نبّهت شيماء: "#مش_عايزين_السيسي، أيوه والنتيجة هتطلع 99.99%، ولازم نعدم الواحد في المية اللي منتخبوش سيات الريس، البلد مش فوضى".
سياسة | المصدر: العربي الجديد - أحمد عزب | تاريخ النشر : الأربعاء 26 إبريل 2017
أحدث الأخبار (سياسة)
يمكنكم متابعة احدث اخبارنا عن طريق شبكات التواصل الاجتماعى المختلفة
facebooktwitterRss
2022®أخبار الصباح AkhbarAlsabah.com