Akhbar Alsabah اخبار الصباح

ميدان الثورة يعود للترند

هننزل الميدان عشان بعد فترة من الغياب، تعود وسوم الدعوة إلى النزول للميدان والثورة للتصدر، حيث دشّن الناشطون وسم #هنزل_الميدان_عشان، شرحوا فيه حاجة المصريين للعودة إلى ميدان الثورة من جديد.

غلاء أسعار، فساد وقمع، بيع الأرض، عودة العسكر لثكناتهم، كانت أهم المشاركات، التي وصلت بالوسم لقائمة الأكثر تداولاً، وسط تدخل من اللجان للتهديد والوعيد لكل من يفكر في النزول.

عمرو جابر نشر قائمة الأسعار، التي تدعوه للنزول للميدان: "‏#هننزل_الميدان_عشان، كيلو المش 55 جنيه، دكر البط 250 جنيه، كيلو الفسيخ 200 جنيه، كيلو البامية 70 جنيه".

وهتف صبحي: "‏#هننزل_الميدان_عشان، مش خايفين ومش هنخاف من السجان، هننزل من تاني الميدان، نموت بكرامة أحسن مانعيش بذل وإهانة، عيش حرية عدالة اجتماعية". وشاركت "أميرة تويتر"، فكتبت: "‏#هننزل_الميدان_عشان، مفتاح نصر الأمة مصر، إن نهضت نهضوا جميعاً، وإذا سقطت سقطوا، يناير كانت نهضة، ولكن السذاجة السياسية حولتها لِسقطة موجعة".

العودة للثكنات كانت محور تغريدة صبري: "‏#هننزل_الميدان_عشان، نرجع جيشنا يقف على الحدود، ميبقاش جيش مرتزقة للي يدفع، يدافع عن شعبه ضد أي رئيس، مش يحمي الرئيس ويقتل الشعب عشانه". في حين غرد "محامي حر" عن الشهداء: "‏#هننزل_الميدان_عشان، أجيب حق الشهداء من 25 يناير وحتى الآن".

وسخرت جاسمين: "#هننزل_الميدان_عشان، بلحة هيقترض 10 مليار دولار عشان يدفع مكافآت الإبلاغ عن الإرهابيين، قوم نادي ع الصعيدي، وابن اخوك البورسعيدي، عشان نقبض عليهم". وعددت زهرة أسباب النزول: "#هننزل_الميدان_عشان، نوقف الاختفاء القسري، نوقف الحبس الاحتياطي، نوقف قانون الطوارئ، نوقف قانون التظاهر، نوقف حبس البنات، نطالب بمحاكمة الفسدة".

وعن أجواء ما قبل يناير الأولى، غرد أبو العز: "للأسف كل الظروف والأجواء اللي كانت قبل 25 يناير 2011 بتتكرر في 2017، قمع الداخلية، تفجير الكنائس، مجلس شعب فاشل #هننزل_الميدان_عشان". وسخرت صاحبة حساب "ثورة حرة"، من البرلمان: "#هننزل_الميدان_عشان، نواب البرطمان يطالبون بفرض اشتراك شهري 200 جنيه لزوار مواقع التواصل، واللي ميدفعش يتقفل صفحته، برلمان الكفتة".

بدورها، غردت حليمة بتغريدة شهيرة تتكرر كثيرا: "#هننزل_الميدان_عشان، وهي مصر إيه غير واحد قابض على دينه، وواحد قابض على اللي قابض على دينه". وشرح "مغرد صعيدي"، أسبابه: "#هننزل_الميدان_عشان، السيسي بقي للعقارات: أراضي وجزر وبترول وغاز ومياه، وممكن تقسيط أو الاعتراف به كرئيس، الحق قبل نفاد الكمية، #عواد_باع_أرضنا".
سياسة | المصدر: العربي الجديد - أحمد عزب | تاريخ النشر : الأحد 16 إبريل 2017
أحدث الأخبار (سياسة)
يمكنكم متابعة احدث اخبارنا عن طريق شبكات التواصل الاجتماعى المختلفة
facebooktwitterRss
2021®أخبار الصباح AkhbarAlsabah.com