اخبار مصر
Akhbar Alsabah اخبار الصباح
فيديوهات مصرية

وزيرة تخطيط السيسي تطالب المصريين بمقاطعة السلع الباهضة

مقاطعة السلع هالة السعيد تسبب تصريح جديد لأحد مسؤولي النظام المصري في سخرية وغضب رواد التواصل. فبعد اقتراح المفتي السابق علي جمعة بتناول "الجاتوه" لمواجهة غلاء الأسعار، دعت وزيرة التخطيط والمتابعة هالة السعيد، المصريين، إلى مواجهة ارتفاع أسعار السلع بعدم شرائها من الأساس.

وقالت في حوار لها مع برنامج "مساء دريم" على فضائية دريم 2: "لازم المواطن يساعد الدولة والحاجة اللي يلاقي سعرها غلي ماشتريش السلعة دي"، وضربت مثلاً: "الإنجليز لما حصلت أزمة السكر شربوا الشاي من غير سكر واكتشفوا طعمه".

وتداول رواد التواصل فيديو تصريحات السعيد، بصورة واسعة متسائلين "طب السلع كلها سعرها غلي هنقاطع إيه ولا ايه؟".

ولفت الناشط أحمد سامي لتاريخها: "‏وزيرة التخطيط هالة السعيد زوجة الملياردير معتز رسلان ورئيسة مجموعة شركاته اللي اتوقفت شركاته في 2010 بسبب نشاطاتها الوهمية وقضايا الفساد وغسيل الأموال بتسلم عليكم وبتقولكم اللي يلاقي سلعة غالية ما يشتريهاش".

وسخرت دينا البري: "‏‎أهو دا التخطيط ولا بلاش.. كل السلع اللي ترتفع أسعارها نعتبرها كماليات ونستغنى عنها.. صحيح الطيور على أشكالها تقع.. وزيرة فاشلة في حكومة أفشل تحت قيادة الفشل هو الإنجاز الوحيد لها".

وسخر محمد الكدري: "‏‎طيب بلاها سكر وبلاها شاي نشرب مياه بس أكن حتى المياه أثيوبيا خادتها ‎#ارحل_يا_سيسي #ارحل_مش_عايزينك ‎#مستشفى_الحسين".

وكتبت سحر عزيز: "‏‎#مجلس_النواب وزيرة التخطيط : اللي يلاقي الحاجة غالية ميشتريهاش.. بس كدة؟ اه أومال انت فاكر ايه؟!".

ورد عليها أمين المهدي: "‏وزيرة التخطيط: اللي يلاقي سلعة غالية ميشتريهاش! وكأنها اكتشفت نظرية النسبية العامة، ما العمل لو كانت هذه السلعة طعام لأسرة جائعة؟ أو دواء لمريض؟ هل يفقد بشريته كل من يعمل في خدمة العصابات الحاكمة؟أم أنهم يختارون خدمهم من الطفيليات والزومبيز؟".

وتساءلت أمل السكري: "‏وزيرة التخطيط عن ارتفاع الأسعار: اللي يلاقي سلعة غالية ميشتريهاش.. سؤال مشروع وبالنسبة للعلاج والمواصلات والكهرباء والمياة واللحوم والفراخ والسمك والألبان والبيض والخضار واللبس والأجهزة وباقى الفواتير ايه النظام معاهم يا حكومة برضك ميشتريهاش؟".
سياسة | المصدر: العربي الجديد - أحمد عزب | تاريخ النشر : الأحد 08 يوليو 2018
أحدث الأخبار (سياسة)
موقع أخبار الصباح على الفيسبوك
Akhbar Alsabah
أخبار الصباح على التويتر
خدمة آخر الأخبار
إرسل لنا بريدك الإليكتروني
للحصول على آخر أخبار مصر
يمكنكم متابعة احدث اخبارنا عن طريق شبكات التواصل الاجتماعى المختلفة
facebooktwitterRss
2020®أخبار الصباح AkhbarAlsabah.com