Akhbar Alsabah اخبار الصباح

سنوات السيسي العجاف

سنوات السيسي العجاف رغم زفة اللجان الإلكترونية المبكرة، بمناسبة زيارة السيسي للولايات المتحدة، وبعد وصول أسعار السلع، وخاصة الخضروات والغذاء لأسعار خيالية، دشن ناشطون على مواقع التواصل الاجتماعي وَسْمَيْن تصدّرا قائمة الأكثر تداولاً.

الأول عن #سنوات_السيسي_العجاف، يشكون فيها من سنوات أزمات مستمرة مع حكم السيسي، وصلت فيه أسعار الطماطم إلى 15 جنيهاً للكيلو الواحد.

وشاركهم المذيع، جابر القرموطي، على فضائية "النهار" المقربة من الأجهزة المخابراتية، يشكو ساخراً من سعر الطماطم، وقال وهو يأكل إحداها: "طلبت من قناة النهار كيلو طماطم، بس الإنتاج مقدرش يجيب غير واحدة بس".

وسخرت فاطمة من أحواض الاستزراع السمكي التي افتتحها السيسي أخيراً: "‏السمك وصل لأسعار فلكية، ومن كام يوم فيه واحد كان بيفتتح أكبر مزرعة سمكية في المجرة، وبيقول السمك حيبقى زي الدولار بـ4 جنيه، #سنوات_السيسي_العجاف"، وغردت سمراء رشدي: "‏#سنوات_السيسي_العجاف، كل العذاب اللي عدى ستين سنة من حكم العسكر على مصر، عدى في ثلاث سنين بس من حكم بلحة وعليهم فنكوش هدية".
وحذرت جاسمين فوزي، المصريين: "‏#سنوات_السيسي_العجاف، أخبار عن ارتفاع جديد متوقع في أسعار اللحوم بعد بلوغ سعر الحمار الواحد 5000 جنيه، خزنوا بقى قبل الارتفاع يا بلحاوية"، وتساءلت حليمة: "‏هو الجيش هينزل بالرنجة والفسيخ امتى علشان شم النسيم؟ #سنوات_السيسي_العجاف".

وسخر "مغرد صعيدي"، قائلاً: "#كذبة_ابريل_السيسي_راجل مابيكدبش، قعد عشر سنين تلاجته مفيهاش غير الميه، رغم إنه من عيلة غنية بس عزة النفس، أنتم هتشوفوا #سنوات_السيسي_العجاف"، وتساءلت سناء ساخرة: "عجاف ازااااي؟ شوف يا مصري كام سجن اتبنى ولسه هيتبني؟ هاندخل موسوعة غينس في بناء السجون وعدد السجناء #سنوات_السيسي_العجاف".

ولم يكتف المصريون بـ #سنوات_السيسي_العجاف، ودشنوا دعوة للتحدي #مع_السيسي_لو_راجل_كل، على وزن إعلان تلفزيوني شهير عن مستحضر طبي للتخسيس.

شيماء محمد طمأنت نفسها: "‏#مع_السيسي_لو راجل_كل، مش مهم ناكل ولا نشرب يتحرق الشعب، أكل ايه وشرب ايه؟ مش أحسن ما نكون سورية أو العراق"، وسخرت منار: "‏#مع_السيسي_لو راجل_كل، فعلاً هذا الشعب لم يجد من يحنو عليه".أما حساب "شباب بتوقيت الثورة"، فغرّد: "‏الشعب يعاني من ارتفاع الأسعار والسيسي يمنح القضاة والداخلية مكافآت على جهود المخترقة، بسم الله نبدأ شارك #مع_السيسي_لو راجل_كل"، وقالت صاحبة حساب "دلني على الإيمان" بمرارة: "‏اللي سكت على تصفية الشباب، اللي سكت على اغتصاب البنات، اللي سكت على بيع الأرض، سهل يسكت عشان الأكل، #مع_السيسي_لوراجل_كل".وشارك حساب "شباب ضد الانقلاب" بقوله: "‏#مع_السيسي_لو راجل_كل، مرسى قالها: عايزين نمتلك غذائنا، دوائنا، سلاحنا، بس عبيد البيادة مش عايزين كده"، وسخرت مشاكسة: "#مع_السيسي_لو راجل_كل، وهي البلد ايه غير شوية فقرا وشوية ناس ظالمين وشوية ناس بتحاول تصلح الاتنين".
سياسة | المصدر: العربي الجديد - أحمد عزب | تاريخ النشر : الأحد 02 إبريل 2017
أحدث الأخبار (سياسة)
يمكنكم متابعة احدث اخبارنا عن طريق شبكات التواصل الاجتماعى المختلفة
facebooktwitterRss
2021®أخبار الصباح AkhbarAlsabah.com