Akhbar Alsabah اخبار الصباح

الرقص والتحرش في ليالي رمضان بمصر

ليالي رمضان بمصر حالة جديدة من اللاأخلاقيات تشهدها الساحة المصرية، وفى أكبر جامعتها، بعد أن تم تنظيم سحور جماعى بين الطلاب، منذ أول أمس، وتحول إلى مرقص شعبى، وتحرش جماعى وسط فرحه من الجميع الذين شاركوا فى ذلك الحفل، على الرغم من الهجوم الشديد الذي لاقاه الحفل من الطلاب أنفسهم.

فقد طالب رواد مواقع التواصل الإجتماعى، بإقالة جابر جاد نصار رئيس جامعة القاهرة من منصبه، وذلك عقب "فضيحة سحور جامعة القاهرة" .

فقد تحول السحور الجماعي إلى حفل رقص شعبي بعد تشغيل الأغاني الشعبية على المكبرات الصوتية بالمسرح المقام أمام قبة الجامعة، والذى تفاعل معه العديد من الطلاب بالرقص الشعبى، مما أدى إلى تدافع الطلاب و حدوث حالات تحرش جنسي بالطالبات .

هذا و علق نشطاء عبر الصفحة الرسمية لجامعة القاهرة معبرين عن غضبهم و كتبوا

- Nada Gaber : اغانى ورقص ف سحور وف رمضان كمان ... ده انتو هتدخلوا جهنم بصاروخ يوصلكوا ف ثانيتين
السحور ده برعاية ابو لهب ولا ايه
ولا دول جماعة التكفير الهجره

Nansy Osama : حسبنا الله ونعمه الوكيل نفسي اعرف جابر نصار ده عاوز يوصل لإيه مش كفايه انحطاط بقي المفروض إننا شباب جامعي مش قاعدين علي القهاوي والنواصي كان ممكن السحور يتم عادي بس يبقي في درس ديني ندوه ثقافية مسابقه مثلاً مش لازم يبقي دي جي ومهرجانات يعني علشان نبقي نتبسط

Yara A. Othman : اغاني ورقص وهيصة ولاد وبنات في سحور رمضان ؟!!!! حسبي الله ونعم الوكيل هو جابر نصار مجابش صافيناز ليه بالمرة ؟؟ .... اللهم لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء :(

محمد رمضان الفايدي : لما نبقي ف رمضان ويحصل ان بنات المفروض رايحه تتسحر.. ويظهر انهم بقي رايحين يسهروا مش يتسحروا
وكمان ايه بناااات بترقص ف وسط الشباب والشباب تصور. وعادي بقا ياااه هيا بقت سهله اوي كدا.

اغانى ومهرجانات احترموا الشهر الكريم واحترموا نفسكوا بقا كفايه قلة ادب ومهزله بدل متشغلوا ادعيه وقران وتقضوا سهره رمضانيه. رايحين ترقصوا واغاني حرام كدا.
سياسة | المصدر: جريدة الشعب | تاريخ النشر : الخميس 23 يونيو 2016
أحدث الأخبار (سياسة)
يمكنكم متابعة احدث اخبارنا عن طريق شبكات التواصل الاجتماعى المختلفة
facebooktwitterRss
2021®أخبار الصباح AkhbarAlsabah.com