اخبار مصر
Akhbar Alsabah اخبار الصباح
فيديوهات مصرية

جنيه طارق عامر البلاستيك ينافس صواريخ السيسي

جنيه طارق عامر سخرية شديدة استقبل بها رواد مواقع التواصل الاجتماعي إعلان طارق عامر محافظ البنك المركزي المصري، البدء في إصدار نقود بلاستيكية بمطبعة النقود الجديدة في العاصمة الإدارية.
ورغم أنّ صناعة العملة من مادة بلاستيكية، تحدث في بلاد أخرى، إلا أن مغردين مصريين سخروا من ذلك، فاستقبلوا الإعلان عن ذلك، باستعادة تصريحات سابقة لعامر، كانت محل انتقاد وسخرية أيضاً، ومنها "الدولار هيبقى بـ 4 جنيه"، و"لما بنحتاج فلوس بنطبع"، و"زوجتي فرحت بتعويم الجنيه".
وسخر صاحب حساب "الملاك الحزين": "‏هيطلع واحد ظريف يسألني ليه هيعملوا جنية بلاستيك بدلا من الجنية المعدني.. عشان يعرف يعوم بدل اللي بيغرق يا بهايم.. عرفتوا بقى ان الحكومة بتفكر فوق الصندوق. #الحقوا_مصر".
وكتب صاحب حساب "هيتزبزغ": "‏أعلنوا عن إصدار جنيه بلاستيك من الجنيه المصري، هيبقى بلاستيك أكتر ما هو". وغرد" هامان": "‏10 جنيه بلاستيك بعد كده ناخد القبض في جردل".

وسخرت ريحانة من واقعة الصواريخ البلاستيكية: "‏‎#الشعب_حلمه يخلص من العاهات دي.. طارق عامر محافظ البنك المركزي أعلن عن بدء إنتاج نقود بلاستيكية من الجنيه المصري وذلك بمطبعة البنك المركزي المصري بدايه من 2020.. زي اللي عند بتاع عصير القصب وبتاع بنك الحظ كده.. نقود بلاستيكية وصواريخ السيسي البلاستية يا بلاش".
وقارن هاني غنيم: "‏نقود من البلاستيك ..عارف إنت لما تروح تجيب ب 5 ج قصب يقوم الراجل يديك كوين كده مدور وبلاستيك".
وقال محمد جمعة: "محافظ البنك المركزي لـ"الوطن": إنتاج نقود بلاستيكية!
هما بس مكسوفين يقولوا استيك مش بلاستيك علشان يديهولك ويشد الأستيك يرجعله تانى".
ووصف زين فرج عامر: "على أساس إنك محافظ بنك الحظ". وأكد إسلام حسين: "الجنيه لو بيتكلم كان شتمكوا على المرمطة الي بتمرمطها منكم".
سياسة | المصدر: العربي الجديد - أحمد عزب | تاريخ النشر : الأربعاء 05 ديسمبر 2018
أحدث الأخبار (سياسة)
تعليقات القراء
موقع أخبار الصباح على الفيسبوك
Akhbar Alsabah
أخبار الصباح على التويتر
خدمة آخر الأخبار
إرسل لنا بريدك الإليكتروني
للحصول على آخر أخبار مصر
يمكنكم متابعة احدث اخبارنا عن طريق شبكات التواصل الاجتماعى المختلفة
facebooktwitterRss
2018®أخبار الصباح AkhbarAlsabah.com